I. Przepisy ogólne

§ 1

  1. Postanowienia niniejszego regulaminu określają obowiązki i uprawnienia zarządcy nieruchomości oraz wszystkich mieszkańców – użytkowników lokali w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej w Świerzawie - zarówno członków jak i osób nie będących członkami, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków będących właścicielami lokali, właścicieli nie będących członkami i najemców lokali nie będących członkami.
  2. Obowiązki Zarządcy nieruchomości w Spółdzielni Mieszkaniowej w Świerzawie pełni Zarząd Spółdzielni.

§ 2

  1. Postanowienia niniejszego regulaminu mają na celu ochronę mienia Spółdzielni, utrzymania bezpieczeństwa, higieny i estetyki budynków, ich otoczenia oraz zapewnienia warunków zgodnego współżycia mieszkańców.
  2. Regulamin ten obowiązuje zarządców nieruchomości i wszystkich użytkowników lokali w zasobach Spółdzielni.
  3. Użytkownik jest odpowiedzialny w zakresie niniejszego regulaminu za wszystkie osoby wspólnie z nim zamieszkujące oraz zaproszonych gości.

II. PRZEPISY DOTYCZĄCE UTRZYMANIA W NALEŻYTYM STANIE TECHNICZNYM BUDYNKÓW, URZĄDZEŃ I INSTALACJI ORAZ MIESZKAŃ.

Obowiązki Spółdzielni- zarządcy nieruchomości

§ 3

Spółdzielnia – zarządca nieruchomości - obowiązana jest do:

  1. Protokolarnego przekazywania lokali użytkownikom i ich protokolarnego odbioru w przypadku zwalniania lokalu do Spółdzielni przez użytkownika.
  2. Wyegzekwowania od wykonawcy usunięcia wad wynikłych ze złego wykonania budowy lub wad budowlanych powstałych w okresie gwarancyjnym budynku.
  3. Dokonywania napraw określonych w Regulaminie określającym obowiązki Spółdzielni i członków w zakresie napraw w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej w Świerzawie.
  4. Dbania o stan techniczny budynków oraz ich otoczenia i pomieszczeń wspólnego użytku jak: korytarze, klatki schodowe, korytarze piwniczne, pralnie, suszarnie, piaskownice, place zabaw dla dzieci wraz z urządzeniami.
  5. Dbania o stan sanitarno-porządkowy budynków oraz ich otoczenia i pomieszczeń wspólnego użytku jak : korytarze, korytarze piwniczne, pralnie, suszarnie, piaskownice, place zabaw dla dzieci wraz z urządzeniami.
  6. Zapewnienia mieszkańcom dogodnych dojść do budynków i mieszkań.
  7. Zapewnienia budynkom odpowiednich zbiorników na odpady komunalne w tym również we współpracy z Gminą zbiorników przeznaczonych na segregację odpadów oraz utrzymania ich w należytym stanie sanitarno-porządkowym.
  8. Wyposażenia budynków w numery administracyjne, właściwe oznakowanie pomieszczeń wspólnego użytkowania, pomieszczeń technicznych, dróg i terenów osiedlowych oraz dróg pożarowych.
  9. Zabezpieczenia właściwego ogrzewania mieszkań w okresach grzewczych oraz interweniowania u właściwych dostawców w przypadkach zaistnienia przerw w dostawach wody, energii elektrycznej.
  10. Przeprowadzania dezynsekcji, deratyzacji, dezynfekcji pomieszczeń wspólnego użytku jak: pralnie, suszarnie, korytarze piwniczne, klatki schodowe, piony wentylacyjne, boksy śmietnikowe.
  11. Umieszczenie na klatkach schodowych tablic informacyjnych z wykazem aktualnych telefonów kontaktowych.

Obowiązki i prawa użytkowników.

§ 4

  1. Lokale w Spółdzielni mogą być używane wyłącznie na cele określone w przydziale lub umowie najmu, w przeciwnym razie, zmianę należy zgłosić do Spółdzielni.
  2. Użytkownik lokalu mieszkalnego ma obowiązek każdorazowo zawiadomić Spółdzielnię o zmianie liczby osób w nim zamieszkujących.
  3. Montaż dodatkowych drzwi wejściowych do lokalu wymaga zgody Spółdzielni.
  4. Montaż krat na zewnątrz okien, zabudowa oraz przebudowa balkonów, wymaga zgody Zarządu Spółdzielni oraz  zgłoszenia zgodnie z obowiązującym prawem budowlanym do odpowiedniego do Wydz. Architektury i Budownictwa w Starostwie Powiatowym w Złotoryi.
  5. Użytkownikowi lokalu mieszkalnego przysługuje prawo do korzystania z pomieszczeń wspólnego użytkowania zgodnie z ich przeznaczeniem.
  6. Piwnice, wózkownie i inne pomieszczenia wspólne, mogą być wykorzystywane wyłącznie zgodnie ze swoim przeznaczeniem.
  7. Zabrania się otwierania włazów dachowych i wychodzenia na połać dachową oraz instalowania jakichkolwiek urządzeń bez porozumienia z Zarządem Spółdzielni
  8. Zabrania się mycia pojazdów mechanicznych w garażach oraz na podjazdach do tych garaży

§ 5

  1. Użytkownik lokalu zobowiązany jest do użytkowania lokalu zgodnie z jego przeznaczeniem, warunkami technicznymi użytkowania, ochrony przeciwpożarowej oraz wymogami ochrony środowiska w sposób nie powodujący zmian oraz nie pogarszający założonych warunków funkcjonowania wspólnych instalacji oraz urządzeń znajdujących się w tym lokalu, zapewniający ochronę interesów użytkowników innych lokali korzystających z tych instalacji i urządzeń.
  2. Użytkownik Spółdzielni jest obowiązany dbać o należytą konserwację lokalu i przydzielonych pomieszczeń (garaże, piwnice) oraz dokonywać napraw i remontów w zakresie ustalonym w Regulaminie określającym obowiązki Spółdzielni i członków w zakresie napraw w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej w Świerzawie.
  3. Wprowadzanie istotnych zmian w lokalu w stosunku do pierwotnych rozwiązań projektowych wymaga zgody Zarządu Spółdzielni.
  4. Użytkownicy lokali mieszkalnych odpowiadają za ład i porządek w częściach budynku przeznaczonych do wspólnego użytkowania jak : klatki schodowe, pralnie, suszarnie.
  5. Zabrania się przechowywania na klatkach schodowych i w korytarzach piwnicznych mebli, rowerów, wózków i innych zbędnych rzeczy uniemożliwiających swobodną komunikację.
  6. Zabrania się spożywania alkoholu, używania narkotyków i palenia tytoniu na klatkach schodowych, w pomieszczeniach i korytarzach piwnicznych.
  7. Parkowanie samochodów na chodnikach, ścieżkach, trawnikach oraz w podejściach do klatek schodowych i podjazdach do garaży (z wyłączeniem użytkownika garażu) jest zabronione.


§ 6

  1. Zabrania się mieszkańcom samowolnego manipulowania w tablicach rozdzielczych prądu elektrycznego, przy zaworach centralnego ogrzewania w pionach i w rozdzielaczach c.o.,  wodno-kanalizacyjnej znajdujących się na klatkach schodowych i w innych pomieszczeniach wspólnego użytkowania.
  2. Zabrania się dokonywania przeróbek instalacji : centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, przewodów kominowych w mieszkaniach przez osoby nie posiadające uprawnień zawodowych i bez uzgodnienia ich z Zarządem Spółdzielni.
  3. Osoby nie przestrzegające powyższego zakazu w przypadku spowodowania awarii lub jakichkolwiek zakłóceń w funkcjonowaniu tych instalacji niezależnie od ponoszenia odpowiedzialności przewidzianej odrębnymi w tym zakresie przepisami będą ponadto obciążane kosztami ich usunięcia.
  4. Zabrania się używania wszelkich aparatów i urządzeń elektrycznych zakłócających odbiór programu radiowego lub telewizyjnego.
  5. W przypadku zaistnienia zakłóceń w dopływie prądu elektrycznego, wody lub energii cieplnej, należy niezwłocznie powiadomić o tym Administrację Spółdzielni.
  6. Odpowiedzialność za właściwe zainstalowanie oraz użytkowanie piecyka gazowego, kuchenki gazowej, instalacji gazowej z butli ponosi  Użytkownik lokalu. W przypadku stwierdzenia wadliwego działania piecyka gazowego, kuchenki gazowej, instalacji, zakłóceń w wentylacji względnie ciągu przewodu spalinowego w łazience lub kuchni Użytkownik lokalu  jest zobowiązany niezwłocznie dokonać usunięcia przyczyny niesprawnego działania we własnym zakresie.
  7. Nie wolno zasłaniać kratek wentylacyjnych i nawiewnych w łazienkach i kuchniach - zasłanianie ich grozi śmiertelnym zatruciem tlenkiem węgla. Zabrania się montowania wentylatorów mechanicznych w przewodach wentylacyjnych.
  8. Nie należy zmniejszać kubatury łazienki przez zabudowy trwałe lub tymczasowe.
  9. Z urządzeń gazowych należy korzystać w sposób określony odnośnymi przepisami (każdy użytkownik z chwilą podpisania umowy z dostawcą gazu otrzymuje szczegółowe w tym zakresie przepisy oraz instrukcje korzystania z urządzeń).
  10. W mieszkaniach, w których zostały wymienione okna na nowe, należy zapewnić stały dopływ powietrza niezbędnego do potrzeb wentylacji grawitacyjnej stosując funkcję mikrowentylacji lub montując w oknach specjalne nawiewniki. Należy o tym pamiętać szczególnie w czasie użytkowania aparatów gazowych ( kuchenka i piecyk ) aby uniknąć niebezpieczeństwa zatrucia.

§ 7

  1. Celem oszczędności energii elektrycznej zabrania się pozostawiania w piwnicach, korytarzach piwnicznych i innych pomieszczeniach ogólnych jak pralnie, suszarnie itp.. zapalonych punktów oświetleniowych.
  2. Zabrania się kategorycznie włączania na stałe automatów oświetleniowych na klatkach schodowych (blokowania wyłączników światła przez wkładanie obok przycisków zapałek, gwoździ itp.).
  3. W piwnicach i pomieszczeniach gospodarczych nie wolno instalować dodatkowych punktów oświetleniowych ani gniazd oraz używać żadnych urządzeń elektrycznych. Niedopuszczalne jest wykorzystywanie w tych pomieszczeniach instalacji elektrycznej do zasilania zamrażarek, lodówek lub jakichkolwiek innych urządzeń gospodarskich i technicznych.

§ 8

  1. Na okres zimy użytkownicy mieszkań mają obowiązek zabezpieczyć mieszkania przed utratą ciepła oraz dokonać zabezpieczenia okienek piwnicznych.
  2. Wietrzenie pomieszczeń w sezonie grzewczym powinno być krótkie i intensywne.

§ 9

  1. O wszelkich uszkodzeniach urządzeń i instalacji w mieszkaniach, których naprawa nie mieści się w obowiązkach użytkownika należy niezwłocznie zawiadomić Administrację Spółdzielni.  W przeciwnym razie użytkownik mieszkania ponosi całkowitą odpowiedzialność za szkody i straty, które mogą wyniknąć w jego mieszkaniu lub w mieszkaniach sąsiadów na skutek uszkodzenia instalacji lub urządzeń.
  2. Za wszelkie szkody wyrządzone sąsiadom na skutek zaniedbań lub z winy użytkownika bądź osób wspólnie z nim zamieszkujących (np. zalanie mieszkania), pełną odpowiedzialność ponosi użytkownik danego mieszkania.

§ 10

  1. Urządzenia w mieszkaniu winny być używane zgodnie z ich przeznaczeniem.
  2. Zawory czerpalne winny być zawsze dokręcone do wyczuwalnego oporu celem zabezpieczenia mieszkań przed ich zalaniem.
  3. Wszelkie przecieki płuczek i zaworów czerpalnych należy niezwłocznie usuwać.
  4. Muszlę klozetową eksploatować zgodnie z przeznaczeniem. Zabrania się wrzucania do niej śmieci, kości, szmat, gruzu, obierzyn i innych przedmiotów stałych.
  5. Kratki odpływowe pod wannami winny być co pewien czas starannie oczyszczane tak aby zapewniały właściwy odpływ wody.
  6. Zabrania się wykonywania trwałej zabudowy pionów wodociągowo-kanalizacyjnych i instalacji centralnego ogrzewania.

§ 11

  1. Ze względu na bezpieczeństwo ogółu mieszkańców i troskę o mienie Spółdzielni, każdy z użytkowników lokalu zobowiązany jest umożliwić odpowiednim służbom wyznaczonym przez Zarząd Spółdzielni,  wejście do lokalu w celu przeprowadzania okresowych przeglądów instalacji, urządzeń, ciągów spalinowych, kontroli sprawności zainstalowanych urządzeń pomiarowych i dokonania odczytu wskazań tych urządzeń oraz w przypadku wystąpienia awarii w budynku ( art.11 ustawy – o spółdzielniach mieszkaniowych z 15 grudnia 2000 r.)
  2. W przypadku opuszczania mieszkania na dłuższy okres pozostawić tel. kontaktowy lub wskazać upoważnioną osobę.

III. Przepisy w zakresie higieny i estetyki

§ 12

  1. Wszyscy mieszkańcy zobowiązani są utrzymywać czystość na klatkach schodowych, korytarzach piwnicznych i innych pomieszczeniach wspólnego użytku jak: pralnie, suszarnie, korytarze itp. oraz do przestrzegania i dbania o czystość na zewnątrz budynków.
  2. Wzbronione jest wyrzucanie czegokolwiek przez okna oraz wykładania na parapetach okiennych pożywienia dla ptaków, a to ze względu na brudzenie przez nie elewacji budynków. lub ubrań przechodniów.
  3. Użytkownicy lokali zobowiązani są do prowadzenia segregacji odpadów komunalnych na ogólnie obowiązujących zasadach określonych przez władze Gminy.
  4. Odpady komunalne należy wynosić do pojemników w boksach śmieciowych. Opakowania szklane, plastikowe, makulatura winny być wynoszone do specjalnych, oznakowanych pojemników ustawianych w wyznaczonych miejscach przez odpowiednie służby wyznaczone przez władze Gminy
  5. Zabrania się wysypywania śmieci pochodzących z odpadów gospodarstwa domowego do koszy  ustawionych przy budynkach i placach zabaw.
  6. Zabrania się gromadzenia w boksach śmietnikowych przedmiotów wielkogabarytowych (zużyte meble, urządzenia itp.) oraz gruzu i innych odpadów po remoncie, których miejsce składowania należy uzgodnić z Administracją Spółdzielni, a następnie wywieźć we własnym zakresie.

§ 13

  1. Trzepanie dywanów, chodników, pościeli, ubrań itp. może odbywać się tylko w miejscach na ten cel przeznaczonych - na trzepakach w dni robocze w godzinach od 7.00 do 21.00; w niedziele i dni świąteczne trzepanie jest zabronione.
  2. Zabrania się trzepania dywanów, chodników, pościeli, ubrań oraz opróżniania pochłaniaczy odkurzaczy na balkonach i klatkach schodowych.
  3. Zabrania się grillowania na balkonach.

§ 14

  1. Podlewanie kwiatów na balkonach winno być tak wykonywane, aby strugi wody  nie spływały po elewacji i nie brudziły niżej położonych okien, balkonów oraz ścian.
  2. Zabrania się umieszczania skrzynek z kwiatami na parapetach zewnętrznych.
  3. Każdy użytkownik balkonu obowiązany jest w okresie zimowym do systematycznego usuwania śniegu z płyt tych pomieszczeń.
  4. Zabrania się montażu suszarek poza obrębem balustrady balkonowej.

§ 15

  1. Zabrania się niszczenia zieleńców, kwietników, żywopłotów, drzew, krzewów, urządzeń zabawowych oraz innych urządzeń osiedlowych jak : ławki, kosze parkowe na śmiecie, boksy śmietnikowe itp.
  2. Zabrania się ustawiania samochodów na oznakowanych drogach pożarowych, ciągach pieszych i na trawnikach.

IV. Przepisy w zakresie bezpieczeństwa pożarowego.

§ 16

  1. Wszyscy użytkownicy Spółdzielni obowiązani są do przestrzegania zasad bezpieczeństwa pożarowego.
  2. W razie wybuchu pożaru, bez względu na jego rozmiar należy:
    • zaalarmować straż pożarną tel. 998,
    • zawiadomić Policję tel. 997,
    • zawiadomić Pogotowie Ratunkowe tel. 999,
    • Administrację Spółdzielni,
    • przystąpić do akcji ratunkowej podporządkowując się zarządzeniom kierującego akcją.
  3. Ponadto surowo zabrania się
    • gromadzenia zbędnych rzeczy na klatkach schodowych i korytarzach,
    • przechowywania w piwnicach materiałów łatwopalnych, wybuchowych, żrących i cuchnących, a także zarówno napełnionych jak i pustych butli gazowych
    • używanie otwartego ognia,
    • palenia papierosów w piwnicach i  na klatkach schodowych.

V. Przepisy w zakresie współżycia mieszkańców

§ 17

  1. Warunkiem zgodnego współżycia wszystkich mieszkańców zamieszkałych w zasobach Spółdzielni jest wzajemne poszanowanie, zrozumienie, życzliwość oraz  pomoc i nie zakłócanie spokoju.
  2. W godzinach 22.00 - 6.00 obowiązuje cisza nocna i wszelkiego rodzaju zakłócanie jej w sposób rozmyślny jest zabronione.
  3. Aparatów radiowych, telewizyjnych i sprzętu nagłaśniającego nie należy nastawiać zbyt głośno, a po godz. 22.00 należy je obowiązkowo ściszyć.
  4. Osoby dokonujące remontów i napraw są obowiązane przeprowadzać je tak, aby w jak najmniejszym stopniu utrudniały korzystanie z budynku innym użytkownikom. Wykonywanie głośnych prac w budynku (np. remontowych, naprawczych) zakłócających spokój, dopuszczalne jest tylko w dni powszednie w godzinach od 8.00 do 20.00.
  5. Dzieci powinny się bawić na terenach i placach zabaw dziecięcych, przeznaczonych do tego celu.
  6. Za niewłaściwe zachowanie się dzieci, jak brudzenie ścian, niszczenie lamperii, klatek schodowych, niszczenie urządzeń i instalacji tak w budynkach, jak i na placach zabaw oraz niszczenie zieleńców odpowiedzialni są rodzice lub osoby pod których opieką się znajdują.
  7. Za bezpieczeństwo dzieci na placach zabaw, alejkach, terenach zielonych odpowiedzialni są ich rodzice lub osoby pod których opieką się znajdują.
  8. Ewentualne spory dotyczące naruszenia zasad współżycia społecznego przez użytkowników  winny być rozstrzygane w sposób polubowny pomiędzy zainteresowanymi użytkownikami, a w ostateczności przy udziale Zarządu lub Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej.

§ 18

  1. Zwierzęta domowe, a w szczególności psy i koty powinny być utrzymywane tak aby:
    • nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi i zwierząt,
    • nie stanowiły uciążliwości dla osób trzecich,
    • nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
    • nie zakłócały ciszy domowej , szczególnie w porze nocnej przez wycie, szczekanie albo inne głośne zachowanie.
  2. W zasobach mieszkaniowych Spółdzielni zabrania się utrzymywania zwierząt domowych w mieszkaniach w ilościach stwarzających uciążliwości dla innych użytkowników , w szczególności prowadzenie hodowli psów, kotów oraz innych zwierząt domowych.
  3. Psy, ze względu na bezpieczeństwo ludzi, a szczególnie dzieci oraz na szkody i zanieczyszczenia dokonywane przez nie na zieleńcach i placach zabaw bezwzględnie winny być wyprowadzane na smyczy i w kagańcu.
  4. Obowiązuje zakaz wyprowadzania psów i kotów do piaskownic.
  5. Właściciele zwierząt są zobowiązani do sprzątania nieczystości, które zwierzęta pozostawiają po sobie.
  6. Każdy właściciel psa powinien uiścić stosowny podatek od posiadania psa.
  7. Zabrania się hodowli kotów w pomieszczeniach piwnicznych oraz dokarmiania na terenie zasobów mieszkaniowych Spółdzielni bezpańskich psów i dzikich kotów.
  8. Zwierzęta domowe poruszające się bez opieki będą traktowane jak bezpańskie i mogą być odławiane oraz wywożone do schroniska dla bezdomnych zwierząt, przez wyznaczone służby przez władze gminy.

§ 19

Urządzanie ogródków kwiatowych winno się odbywać w porozumieniu z Zarządem Spółdzielni, dotyczy to również nasadzania drzewek i krzewów na terenie zarządzanym przez Spółdzielnię.

VI. Przepisy ogólne, różne

§ 20

Celem zachowania bezpieczeństwa i porządku oraz zabezpieczenia mienia prywatnego i społecznego przed kradzieżą lub uszkodzeniem należy zamykać drzwi wejściowe do klatek schodowych jak również do korytarzy piwnicznych.

§ 21

Każdorazowe umieszczenie reklamy lub szyldu reklamowego w zasobach Spółdzielni musi być uzgodnione z Administracją Spółdzielni.

§ 22

  1. Uwagi i skargi związane z nieprzestrzeganiem regulaminu należy zgłaszać Administracji Spółdzielni.
  2. Nieznajomość zasad i postanowień zawartych w niniejszym regulaminie nie zwalnia z odpowiedzialności za wynikłe szkody i straty.
  3. W stosunku do użytkowników lokali nie przestrzegających postanowień niniejszego Regulaminu, Administracja Spółdzielni może stosować pisemne upomnienia.
  4. W razie uporczywego przekraczania postanowień niniejszego Regulaminu Administracja Spółdzielni może kierować do właściwych organów wnioski o ukaranie winnych.

§ 23

Regulamin niniejszy jest do wglądu w Administracjach Spółdzielni oraz  na stronie internetowej Spółdzielni Mieszkaniowej.

§ 24

Członkowie Spółdzielni oraz inni użytkownicy lokali mieszkalnych  obowiązani są zapoznać się z treścią niniejszego regulaminu oraz zapoznać z jego treścią wszystkie osoby wspólnie zamieszkujące.

§ 25

Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia tj. z dniem 11 czerwca 2012r.